Benzíny - začátky u nás
Tento pohon s jiskřivou svíčkou jsme v lodích zkoušeli již v devadesátých letech. Inspirováni Německými modeláři, kteří k nám jezdili na závody, jsme postavili lodě. Luboš Runkas postavil velikostně rovnocennou loď. Motor použil amatérský východoněmecký s obsahem 35 ccm, bohužel zde byly neustále problémy se zapalováním, takže mnoho nenajezdil. obr.1.
Já jsem nejprve do malé patnáctkové lodě použil letecký benzinový motor ROTO u obsahu 26 ccm s vodním chlazením. Protože však točil jen 7.500 ot/min, tak jsem ho zpřevodoval 1:2, abych se přiblížil otáčkám lodního šroubu, s kterým loď původně s 15 ccm metanolovým motorem jezdila. Tento záměr se zdařil - při tréninkových jízdách jela uspokojivě. Bohužel při závodě s plnohodnotnými 35 ccm (což je max. povolený obsah) loďmi délky až 1,5 m v jejich vlnách neuspěla; byla přiliž vratká (těžiště bylo příliš vysoko díky motoru na převodovce a ani rychlost nebyla dostatečná). obr.2
Další rok jsem postavil loď o něco větší. Motor ROTO 35 ccm obr.3 mi na míru postavil p. Josef Vymazal. Vodník měl udělané vyšší časování, aby točil 16.000 ot/min. Elektronické zapalování bylo od p. Nováka. Loď jela uspokojivě, problém zde byl se zapalováním - nikoliv s funkčností,ale s vysokonapěťovým kabelem k zapalovací svíčce. Tyto zapalování velmi rušily RC proto byl stíněn vysokonapěťový kabel a také botka svíčky ta byla vodivě spojena s hlavou motoru.Tam byl kámen úrazu: speciálně vyrobená botka byla z mosazi, sletována cínem, jako izolace byl silon (v letadle to fungovalo dokonale, tam teplota svíčky nebyla vysoká, jednak motor běžel málokdy na plný výkon a také byla ochlazovaná vzduchem od vrtule).
Ovšem v lodi, která jela neustále na plný výkon, se svíčka ohřála na takovou teplotu, že se botka rozpadla. Ještě jsem nechal udělat nové zapalování s neletovanou botkou s teflonovou izolací - ta měla vydržet. Než bylo zapalování hotovo, tak jsem loď prodal.
Motor jsem nedávno viděl internetovém bazaru obr.4 (to mě vlastně přinutilo zavzpomínat). S lodí jezdil asi rok jeden kolega s 15ccm motorem. Zapalování mám stále doma (obr. 5).
Tímto pokusy benzínovými motory v lodích na 10 let ustaly. Originál motory 35 ccm byly dost drahé (asi 40.000,-) a nikomu se do toho nechtělo.
http://www.youtube.com/watch?v=l8zqHEDVi78&feature=related
Potom jsem zkoušel off-shore loď s 22 ccm ZENOAH - je to výkonově upravený motor, ale to je úplně jiná kategorie lodí (obr. 6).
MaCo