První start

Levná třída FSR V6,5 pro mládež a začátečníky se rozjíždí.

Jedná se o modely se stejným trupem, stejným motorem domácí výroby a s použitím levného standardního paliva (80% metylén a 20% ricinový olej). Zde tedy půjde o modely jejichž výkonnost by se neměla nijak podstatně lišit a bude především záležet na tom jak který pilot se vyrovná s jejich ovládáním a jízdou na trati, která je předepsaná jako libovolný trojúhelník.

Materiálová náročnost na model třídy V 6,5 je následující:

Stavebnice modelu obsahující laminátový probarvený trup dle přání, kormidlo, lože motoru, palivovou nádrž, výfuk vyztužující žebra, která rovněž oddělují RC prostor a další drobné komponenty a sestavného výkresu je v klubu Slavkov (www.svazmodelaru/Lodní modeláři/Odkazy/KLM Slavkov) na objednání za 5000 Kč.

Vlastní předepsaný motor MVVS 6,5 F RC Marine s vodním chlazením - současná cena 2456 Kč. Pokud někdo nechce koupit celou stavebnici a leccos si umí už udělat sám, pak vlastní probarvený korpus trupu se sestavným výkresem přijde na cca 1.600 a lze dokoupit samostatně i některé díly na které dotyčný jednotlivec svým umem nestačí.

Vlastní model tedy přijde zhruba na cenu do 8. tisíc. Litr standardního paliva je asi 65,- Kč a spotřeba na jeden závod přibližně do 2 litrů. Pro provoz stačí dvou či tříkanálová (pokud chce modelář samostatně ovládat jehlu karburátoru) souprava s výměnnými krystaly, která se nejlevněji nechá pořídit již od 2.500 a takovou už možná mnozí, kteří by chtěli přejít na modely se spalovacím motorem, již mají.

 

Návrh národních pravidel pro tuto třídu bude během podzimu dopracován do konečné podoby a předložen předsednictvu KLoMČR ke schválení. Jeho zatímní znění je následující:

 

1. Účel zřízení.

Náborová třída pro mládež i dospělé.

Shodný motor se shodným stavebnicovým modelem a jednotným palivem dává všem účastníkům stejnou příležitost skutečně prokázat svoji schopnost v ovládání modelu a ekonomické jízdy na trati.

Závod na různých tratích tvaru trojúhelníku, kterou lze upravit jak z klasické trati pro závody FSR , tak i z klasického trojúhelníku tratě pro makety.

2. Předpis pro modely třídy V 6,5 (základní ustanovení)

3. Palivo

  • 80 % - metylalkohol,
  • 20 % - ricinový olej

 

4. Závodní trať

 

5. Provedení závodních jízd

 

 

Podle těchto prozatímních pravidel byl uskutečněn první neoficiální zkušební závod v přestávce 3. mistrovského závodu seriálu MČR FSR v Oseku nad Bečvou v sobotu 18. 6. Ze čtyř signalizovaných účastníku dojeli pouze tři. Jednak autor modelu, který měl i servem ovládanou jehlu karburátoru, a dva skuteční začátečníci s nejjednodušším provedením modelu ze stavebnice a ještě i s nedostatečně zaběhnutými motory.

Závod byl uskutečněn na trojúhelníku z klasické efeserkové tratě a byl vyhlášen na 2 x 10 minut. Žádný z modelů na poměrně silně rozvlněné hladině nedokázal odjet celých 10 minut bez převrhnutí na vlně, ale všechny tři modely se poměrně dobře i s těmito těžkými podmínkami popraly a prokázaly jak poměrně solidní rychlost na trati, tak schopnost jet i v takových vlnách.

V první jízdě zvítězil Martin Schikora z Hlučína, před Luďkem Mátlem ze Slavkova a Romanem Petřvaldským ze Starého Města u Frýdku-Místku. Ve druhé jízdě si první a druhé místo vyměnili Mátl se Schikorou.

Předvedené jízdy především jsou cenné tím, že prokázaly, že může být zajímavý i závod pomalejších a relativně levných modelů, které mohou přilákat řadu dalších zájemců, kterým vůně ricinového oleje koření sportovní zážitek ze závodění.

Další zkušební závody budou v rámci seriálu MČR FSR v Jemnici 20.-21. 8. a Holicích 24.-25.9. a ukázkově předveden i na Mistrovství žáků na Jinolickém rybníku u Jičína 11.9. Od příštího roku by po schválení pravidel měla být tato třída součástí všech závodů FSR jako "Pohár MVVS".

O modelech snad i víc napoví snímky prvních tří vlaštovek.

Jiří Lejsek

 

model lodi FSR 6,5  model lodi FSR 6,5  model lodi FSR 6,5