První start
Levná třída FSR V6,5 pro mládež a začátečníky se rozjíždí.
Jedná se o modely se stejným trupem, stejným motorem domácí výroby a s použitím levného standardního paliva (80% metylén a 20% ricinový olej). Zde tedy půjde o modely jejichž výkonnost by se neměla nijak podstatně lišit a bude především záležet na tom jak který pilot se vyrovná s jejich ovládáním a jízdou na trati, která je předepsaná jako libovolný trojúhelník.
Materiálová náročnost na model třídy V 6,5 je následující:
Stavebnice modelu obsahující laminátový probarvený trup dle přání, kormidlo, lože motoru, palivovou nádrž, výfuk vyztužující žebra, která rovněž oddělují RC prostor a další drobné komponenty a sestavného výkresu je v klubu Slavkov (www.svazmodelaru/Lodní modeláři/Odkazy/KLM Slavkov) na objednání za 5000 Kč.
Vlastní předepsaný motor MVVS 6,5 F RC Marine s vodním chlazením - současná cena 2456 Kč. Pokud někdo nechce koupit celou stavebnici a leccos si umí už udělat sám, pak vlastní probarvený korpus trupu se sestavným výkresem přijde na cca 1.600 a lze dokoupit samostatně i některé díly na které dotyčný jednotlivec svým umem nestačí.
Vlastní model tedy přijde zhruba na cenu do 8. tisíc. Litr standardního paliva je asi 65,- Kč a spotřeba na jeden závod přibližně do 2 litrů. Pro provoz stačí dvou či tříkanálová (pokud chce modelář samostatně ovládat jehlu karburátoru) souprava s výměnnými krystaly, která se nejlevněji nechá pořídit již od 2.500 a takovou už možná mnozí, kteří by chtěli přejít na modely se spalovacím motorem, již mají.
Návrh národních pravidel pro tuto třídu bude během podzimu dopracován do konečné podoby a předložen předsednictvu KLoMČR ke schválení. Jeho zatímní znění je následující:
1. Účel zřízení.
Náborová třída pro mládež i dospělé.
Shodný motor se shodným stavebnicovým modelem a jednotným palivem dává všem účastníkům stejnou příležitost skutečně prokázat svoji schopnost v ovládání modelu a ekonomické jízdy na trati.
Závod na různých tratích tvaru trojúhelníku, kterou lze upravit jak z klasické trati pro závody FSR , tak i z klasického trojúhelníku tratě pro makety.
2. Předpis pro modely třídy V 6,5 (základní ustanovení)
- stavebnicový trup modelu pro tuto třídu - výrobce firma MACO Slavkov
- motor brněnské provenience o obsahu 6,5-3 - typ MVVS 6,6 F RC MARINE
- přímý náhon lodní hřídelí na lodní šroub ( bez převodové skříně).
- radiové ovládání kormidla a karburátoru motoru, příp. samostatně i jehlu karburátoru (stačí dvoukanálová souprava, v případě ovládání jehly tříkanálová souprava).
3. Palivo
- klasické palivo jako pro rychlostní modely:
- 80 % - metylalkohol,
- 20 % - ricinový olej
- Palivo bude tankovat do modelů určený pracovník pořadatele.
- Jakékoliv jiné přísady nejsou povoleny.
4. Závodní trať
- pro závod je předepsaná trať ve tvaru jakéhokoliv trojúhelníku
- základna trojúhelníku před platem musí být minimálně 30 m a maximálně 100 m
- možnost použít z běžné tratě FSR buď trojúhelník základna a prostřední bój nebo základna a jedna z horních bójí - v tom případě je potřeba střední bój č.3 odstranit, nebo využít klasickou trať pro slalom s tím že je možné ji libovolně zvětšit (roztáhnout základ nu třeba na 60 m, nebo vrcholovou bóji odsunout do větší vzdálenosti (ostrá zatáčka na vrcholu).
- typ trojúhelníku a jeho postavení určuje a zajišťuje pořadatel jednotlivých závodů.
5. Provedení závodních jízd
- v jedné jízdě musí být minimálně 3 závodníci a maximálně 6.
- jezdí se 2 jízdy a konečným výsledkem do počtu závodníků 6, je lepší z dosažených výkonů
- délka jízd není dogma, může být stanovena např. na 15 min. a finále 20 min. ap., nebo stejně jako v Navize 20 a finále 30 min.
- pokud je více jak 6 závodníků, považují se tyto jízdy jako rozjížďky a následuje pro prvních šest závodníků jedna finálová jízda A. Je-li deset a více závodníků, jede se i finálová jízda B se stejným trváním a zúčastní se jí závodníci umístění na 7 - 12 místě, kteří jedou v podstatě umísťovací jízdu o 7 až 12 místo. Případným dalším závodníkům zůstává pořadí dosažené v původních rozjížďkách. O konečném pořadí tedy rozhodují finálové jízdy
- před každou jízdou je provedena zkouška rušení a pokud proběhne v pořádku, není možné později protestovat z důvodu rušení.
- start probíhá stejně jako u závodů sekce FSR Naviga - tři a půl minuty zahřívání motorů a pak signál start v následujících 30 vteřinách.
- závodní trať absolvují závodníci na všech druzích tratí jízdou proti směru otáčení hodinových ruček
- každý závodník má jednoho mechanika, který během jízdy funguje i jako navigátor.
- ostatní ustanovení pro jízdy jsou shodné s pravidly NAVIGA FSR pro skupinu V.
Podle těchto prozatímních pravidel byl uskutečněn první neoficiální zkušební závod v přestávce 3. mistrovského závodu seriálu MČR FSR v Oseku nad Bečvou v sobotu 18. 6. Ze čtyř signalizovaných účastníku dojeli pouze tři. Jednak autor modelu, který měl i servem ovládanou jehlu karburátoru, a dva skuteční začátečníci s nejjednodušším provedením modelu ze stavebnice a ještě i s nedostatečně zaběhnutými motory.
Závod byl uskutečněn na trojúhelníku z klasické efeserkové tratě a byl vyhlášen na 2 x 10 minut. Žádný z modelů na poměrně silně rozvlněné hladině nedokázal odjet celých 10 minut bez převrhnutí na vlně, ale všechny tři modely se poměrně dobře i s těmito těžkými podmínkami popraly a prokázaly jak poměrně solidní rychlost na trati, tak schopnost jet i v takových vlnách.
V první jízdě zvítězil Martin Schikora z Hlučína, před Luďkem Mátlem ze Slavkova a Romanem Petřvaldským ze Starého Města u Frýdku-Místku. Ve druhé jízdě si první a druhé místo vyměnili Mátl se Schikorou.
Předvedené jízdy především jsou cenné tím, že prokázaly, že může být zajímavý i závod pomalejších a relativně levných modelů, které mohou přilákat řadu dalších zájemců, kterým vůně ricinového oleje koření sportovní zážitek ze závodění.
Další zkušební závody budou v rámci seriálu MČR FSR v Jemnici 20.-21. 8. a Holicích 24.-25.9. a ukázkově předveden i na Mistrovství žáků na Jinolickém rybníku u Jičína 11.9. Od příštího roku by po schválení pravidel měla být tato třída součástí všech závodů FSR jako "Pohár MVVS".
O modelech snad i víc napoví snímky prvních tří vlaštovek.
Jiří Lejsek